logologologologo
  • Menü
    • Kurumsal
      • Hakkımızda
      • İnsan Kaynakları
      • Referanslarımız
      • Soru – Cevap
    • Sektörler
      • Bilişim Teknolojileri
        • Sistem Entegratörlüğü
        • Yazılım Çözümleri
        • Sağlık Bilişim
        • İnşaat Teknoloji
        • IOT
        • Oracle Çözümleri
        • ERP Çözümleri
        • DataCenter ve Hosting
        • Bulut Çözümleri
        • E-Dönüşüm
      • Oracle Bakım Destek Hizmetlerimiz
      • Sağlık
        • Sağlık Teknolojileri
        • Danışmanlık hizmetleri
        • Proje Yönetimi
        • E-Dönüşüm Hizmetleri
        • Datacenter ve Hosting
      • İnşaat
        • Proje Yönetimi
        • İnşaat Teknolojileri
        • Planlama
        • BIM
        • İnşaat Yönetim Çözümleri
      • Finans
        • Sistem Entegratörlüğü
        • Hazır Yazılım Çözümleri
        • Raporlama Çözümleri
      • Eğitim
        • Akıllı Tahta Çözümleri
        • Eğitim Yazılım Çözümleri
        • Sistem Entegratörlüğü
        • Adobe
      • Üretim
      • Genel Sektör
    • Çözümler
      • Database
        • Database Çözümleri
        • Veritabanı Bakımı
        • Felaket Kurtarma
      • Oracle Bakım Destek Çözümlerimiz
      • Dijital Çözümler
        • Openhis e-Sağlık Çözümleri
        • Web Tasarım Hizmetleri
        • Özel Yazılım Geliştirme
      • Güvenlik
        • Antivirüs Çözümleri
        • Ağ Güvenliği Ürün ve Çözümleri
        • Kalkan
      • Lisanslama
        • Lisans Bakım Hizmetleri
        • Geniş Partner Ağı
        • Yazılım Lisanslama Danışmanlığı
      • Server & Storage
        • Sistem Odası Yönetimi
        • NAS SAN Çözümleri
        • Sunucu Çözümleri
      • Sistem ve Altyapı
        • Operasyon ve Bakım Hizmetleri
        • İşletim Sistemleri Yönetimi
        • Network Veri Hatları Hizmetleri
      • Yeni Nesil Teknolojiler
        • Akıllı Sayaç Okuma
        • IOT Çözümleri
      • Dijital Dönüşüm
        • SüperEntegratör
        • E-Arşiv
        • E-Fatura
        • E-Defter
        • E-İmza
        • Kayıtlı Elektronik Posta
        • E-Bilet
        • E-Muhasebe
      • Hizmet Paketleri
        • İnternet Reklam Çözümleri
        • Web Site Tabanlı Hizmet Çözümleri
        • SEO ve Site Analiz Raporlama
        • Sosyal Medya Yönetim Çözümleri
        • Kurumsal Kampanya Yönetimi
        • Kurumsal İmaj Paketi
    • Blog
    • İletişim
  • Ana Sayfa
  • Kurumsal
    • Hakkımızda
    • Grup Şirketlerimiz
    • İnsan Kaynakları
    • Referanslarımız
    • Soru – Cevap
  • Sektörler
    • Bilişim Teknolojileri
      • Sistem Entegratörlüğü
      • Yazılım Çözümleri
      • Sağlık Bilişim Çözümleri
      • İnşaat Teknolojileri
      • IOT Çözümleri
      • Oracle Çözümleri
      • ERP Çözümleri
      • DataCenter ve Hosting
      • Bulut Çözümleri
      • E-Dönüşüm
    • Sağlık Çözümleri
      • Sağlık Teknolojileri
      • Danışmanlık Hizmetleri
      • Sağlık Teknolojileri Proje Yönetimi
      • E-Dönüşüm Hizmetleri
      • Sağlık Teknolojileri DataCenter ve Hosting
    • İnşaat Çözümleri
      • İnşaat Çözümleri Proje Yönetimi
      • İnşaat Teknoloji Çözümleri
      • İnşaat Çözümleri Planlama
      • BIM Çözümleri
      • İnşaat Yönetim Çözümleri
    • Finans Çözümleri
      • Finans Sistem Entegratörlüğü
      • Hazır Yazılım Çözümleri
      • Raporlama Çözümleri
    • Eğitim Çözümleri
      • Akıllı Tahta Çözümleri
      • Eğitim Yazılım Çözümleri
      • Eğitim Sistem Entegratörlüğü
      • Adobe Ürünleri
    • Üretim Çözümleri
    • Genel Sektör
  • Çözümler
    • Database
      • Database Çözümleri
      • Veritabanı Bakımı
      • Felaket Kurtarma
    • Dijital Çözümler
      • Openhis e-Sağlık
      • Web Tasarım
      • Özel Yazılım Geliştirme
    • Güvenlik
      • Antivirüs Çözümleri
      • Ağ Güvenliği
      • Kalkan
    • Lisanslama
      • Lisans Bakım Hizmetleri
      • Geniş Partner Ağı
      • Yazılım Lisanslama Danışmanlığı
    • Server & Storage
      • Sistem Odası Yönetimi
      • NAS SAN Çözümleri
      • Sunucu Çözümleri
    • Sistem ve Altyapı
      • Operasyon ve Bakım Hizmetleri
      • İşletim Sistemleri Yönetimi
      • Network Veri Hatları Hizmetleri
    • Yeni Nesil Teknolojiler
      • Akıllı Sayaç Okuma
      • IOT Çözümleri
    • Dijital Dönüşüm
      • SüperEntegratör
      • E-Arşiv
      • E-Fatura
      • E-Defter
      • E-İmza
      • KEP – Kayıtlı Elektronik Posta
      • E-Bilet
      • E-Muhasebe
    • Hizmet Paketleri
      • İnternet Reklam Çözümleri
      • Web Site Tabanlı Hizmet Çözümleri
      • SEO ve Site Analiz Raporlama
      • Sosyal Medya Yönetim Çözümleri
      • Kurumsal Kampanya Yönetimi
      • Kurumsal İmaj Paketi
  • Blog
  • İletişim
  • Türkçe
    • Türkçe
    • English
    • ქართული
*
  • Türkçe
  • Bilişim Teknolojileri Blog İçerikleri
✕

Shared Pool Yönetimi

Oracle Çözümleri Blog İçerikleri
Veritabanı

İçerisinde Library Cache ve Data Dictionary Cache’in bulunduğu alandır. Veritabanı operasyonlarının büyük çoğunluğunda kullanılır. Çünkü transactionlar’a ait query’ler, execution planları ve PL/SQL kodlarının parse edilmiş halleri bu alanda tutulmaktadır.

Shared Pool’un büyüklüğü, Instance ile ilgili diğer parametrelerin de bulunduğu pfile okunarak öğrenilebilir. Veya aşağıdaki satır çalıştırılarak da öğrenilebilir.

Library Cache

Örneğin bir SQL cümleciği geldiği zaman, bu SQL’in execution plan’ı için ilk olarak buraya bakılır. Eğer bu SQL için daha önce bir plan oluşturulduysa bu alandaki execution plan kullanılır. Bu işleme ‘soft parse’ denir.

Eğer Library Cache’de, bu SQL için execution plan bulunmuyorsa, Oracle; bu SQL’i parse eder ve yeni bir execution plan oluşturur. Bu işleme ise ‘hard parse’ denir.

Data Dictionary Cache

Bu alanda bir tabloya erişim yetksinin kimlerde olduğu, tablespace bilgileri ve bir tablonun kolonları gibi bilgiler yer alır. Yani veritabanın metadatasını bulundurur.

Database Buffer Cache

Transaction’a ait dataların tutulduğu alandır. Örneğin bir insert komutu geldiğinde; eklenecek veri ilk olarak buraya yazılır. Burada bir süre ‘dirty data’; yani kirli veri adıyla tutulur. Veya örneğin; bir sorgu çalıştırıldığında, istenen data burada mı diye bakılır ve eğer buradaysa, fiziksel diskten okuma yapmadan, sonuç direkt olarak buradan getirilir. Bu da performansı artırır. Database Buffer Cache’de tutulan veriler bir süre sonra datafile’lara yazılır, yerine yeni transaction’lara ait veriler gelir. Bu alan manuel olarak da boşaltılabilir.

Redo Log Buffer Cache

Bir transaction geldiği zaman; ilk olarak bu transaction’ın kaydı bu alana yazılır ve bu kayıtlar belli aralıklarla ‘LGWR’ process’i aracılığıyla Online Redo Log dosyalarına aktarılır.

Online Redo Log Files

Her bir transaction’ın kaydı ilk olarak Redo Log Buffer Cache’de tutulur. Bu transaction’lar belli aralıklarla Online Redo Log Files olarak kaydedilir ve eğer veritabanı archivemod’da ise bu log file’lar da yine belirli aralıklarla veya manuel olarak switch olarak ‘archivelog’ dosyalarına yazılarak arşivlenir.

Bu dosyalar çok önemlidir. Çünkü veritabanına herhangi bir zarar geldiğinde bu arşiv dosyaları işlenmeden database tutarlı bir şekilde açılmaz ve son ana kadarki veriler kurtarılamaz.

Online Redo Log’ların tutulduğu mantıksal Redo grupları vardır. Bu gruplarda genelde birbirinin aynısı 2 dosya bulunur ( tutarlılık ve yedeklilik için). Bu member değeri 2’den fazla olarak da ayarlanabilir. Redo Log Buffer Cache’daki bilgiler yazılırken, bütün member’lara yazılır. Bu gruplardan herhangi biri dolduğunda ise redo loglar artık diğer group’a yazılmaya başlar.

Switch olan redo loglar Archivelog’lara yazarak arşivlenir. Bu dosyalar recover işleminde son ana kadar dönebilmek için gerekli dosyalardır.

Archive Log

SMON (System Monitor)

Oracle veritabanı istenmedik bir şekilde kapandığında, bu process açılış sırasında online redo log dosyalarını kullanarak, veritabanının tutarlı bir şekilde açılmasını sağlar.

PMON (Process Monitor)

Bu process başarısız olan ya da aniden sonlandırılan process’lerin kullandığı sistem kaynaklarını serbest bırakıp sunucuya teslim eder. Ayrıca Oracle instance’ın listener ile iletişim kurmasını sağlar.

RECO (Recoverer)

Bu process veritabanında çeşitli sebeplerle yarım kalan işlemlerin tamamlanmasını sağlar.

DBWR (Database Writer)

Bir transaction başladığı zaman, ilgili bloklar Database Buffer Cache’te bulunmuyorsa, bu blokları datafile’dan Database Buffer Cache’e taşır. Tam tersi şekilde Datafile’lara yazılması gereken commit’lenmiş dataları, Database Buffer Cache alıp Datafile’lara yazar.

o Database buffer cache de alan dolduğu zaman en eski bloklardan başlanarak datafile lara yazma işlemi başlar. o Checkpoint process i tetiklendiği takdirde. o Bir tablespace read-only moduna getirildiği zaman. o Bir tablespace offline duruma getirildiği zaman. o Herhangi bir tablo drop yada truncate edildiği zaman. LGWR (Log Writer)

Bu process’in görevi Redo Log Buffer Cache’deki verileri Online Redo Log Files’lara yazmaktır.

Şu durumlarda çalışır ; o Kullanıcı bir transaction sonucunda Commit gerçekleştirdiğinde o Online Redo log grupları switch ettiği zaman (Log switch) o Her 3 saniyede 1 o Ortalama 1 mb lık Redo log oluştuğu zaman o Redo log buffer alanının 3’te 1’i dolduğu zaman CKPT (Checkpoint)

Bu process tetiklendiği zaman Databasse Buffer Cache’de bulunan ‘dirty block’ları, Datafile’lara yazar. Bu process çok sık tetiklenirse sürekli diske yazma işlemi olacağından performans düşer. Çok nadir tetiklenirse , Database Buffer Cache’de çok fazla data birikecek ve herhangi bir crash anında instance’ı kurtarmak uzun zaman alacaktır. Bu yüzden tetikleme aralığı iyi belirlenmelidir.

ARCn (Archiver)

Bu process, veritabanı arşiv mod’da olduğunda aktifleşen bir process’tir.Online Redo Log grupları dolduğu zaman, ‘log switch’ sırasında, bu log’ları arşiv olarak kopyalar. Bu process disaster recovery kurulumunda; Disaster ya da standby sunucusuna Redo log dosyalarının gönderilmesi işlemini de sağlar.

İlgili İçerikler

15 Şubat 2022

Oracle Bakım Destek ile Yenilik ve Yönetim


Devamı
11 Şubat 2022

Oracle Cloud ERP’nin Avantajları


Devamı
4 Şubat 2022

Oracle Bakım Destek Hizmetleri ile Riski Azaltın


Devamı

Kategoriler

  • Adobe Ürünler için Çözümler
  • Autodesk
  • Bilişim Teknolojileri Blog İçerikleri
  • Bulut Çözümleri Blog İçerikleri
  • Danışmanlık Hizmetleri Blog İçerikleri
  • Dijital Pazarlama
  • E-Dönüşüm Blog İçerikleri
  • E-Dönüşüm Çözümleri
  • Eğitim İçerikleri
  • ERP Çözümleri Blog İçerikleri
  • Etkinlik Blog İçerikleri
  • Finans İçerikleri
  • Genel
  • Genel Sektörel Çözümler
  • İnşaat
  • İnşaat BIM Çözümleri
  • İnşaat Planlama
  • İnşaat Proje Yönetimi
  • İnşaat Teknoloji
  • İnşaat Yönetim Çözüm
  • IOT Ürünleri
  • Oracle Çözümleri Blog İçerikleri
  • Primavera
  • Proje Yönetimi
  • Referans
  • Sağlık
  • Sağlık Bilişim
  • Sağlık Teknolojileri Blog İçerikleri
  • Sistem Entegratörlüğü Blog İçerikleri
  • Üretim
  • Web Tasarım Hizmetleri Teknolojileri
  • Yazılım Çözümleri Blog İçerikleri

Son İçerikler

  • Oracle Bakım Destek ile Yenilik ve Yönetim
  • Oracle Cloud ERP’nin Avantajları
  • Oracle Bakım Destek Hizmetleri ile Riski Azaltın
  • Oracle Bakım Destek Hizmetleri ile Operasyonel Verimliliği Optimize Edin
  • Oracle Bulut Altyapısı ve Bakım Destek Hizmetleri

Aklınızda Soru mu var?

iletisim

Grid Blog Uygulaması Google Play Mağazasında!

Google Play

Bize Ulaşın

Küçükbakkalköy Atilla İlhan
Cd. Efe Sokak No: 2/1, 34750
Ataşehir / İSTANBUL

+90 (216) 317 77 70
bilgi@gridgroup.com.tr

Kurumsal

Hakkımızda

İnsan Kaynakları

Referanslar

Blog

Soru - Cevap

İletişim

Sektörler

Bilişim Teknolojileri

Sağlık

İnşaat

Finans

Eğitim

Üretim

Genel Sektör

2021 Tüm hakkı saklıdır.
    *
    • Türkçe
    • Bilişim Teknolojileri Blog İçerikleri